30.03.2016

Głos z ArcelorMittal Europe – Wyroby Długie

Kategorie: Polska, Świat, Rynek
Diagnoza rynku stali, według dyrektora generalnego na Europę Środkowo-Wschodnią, Bertranda Jacqiera, wskazuje na dobre perspektywy wzrostu marż. Odzyskiwanie kondycji w skali całego kontynentu wymaga jednak czasu, ze względu na tąpnięcie rentowności w ostatnim kwartale zeszłego roku. W Polsce odbicie wiąże się z pozytywnymi prognozami zużycia surowca. W Europie, z wyraźnym potencjałem wzrostu cen wyrobów długich, w tym kęsów i prętów żebrowanych.

Obiekty koncernu, odpowiedzialne w kraju za wyroby długie, to chorzowska Huta Królewska (szyny i akcesoria kolejowe) oraz walcownie w: Sosnowcu (walcówka), Warszawie (pręty żebrowane i akcesoria kolejowe dla branży motoryzacyjnej oraz konstrukcyjnej) a także dwie w Dąbrowie Górniczej.

To właśnie w tej ostatniej lokacji, rozbudowując dotychczasową ofertę grodzic (z możliwością ich wynajmu oraz serwisowania) i kształtowników; wystartowano ważną produkcję 120-metrowej szyny. Ważną, bowiem produkt odciąża funkcjonowanie zarówno przewoźników, jak i producentów stali, a finalnie poprawia komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Długość szyny wpływa między innymi na przyspieszenie i ułatwienie jej montażu(mniej spawania), obniżając koszt inwestycji. Dąbrowa Górnicza jest jednocześnie gospodarzem jednego z zaledwie dwóch na całą Europę obiektów produkujących taką szynę.

Tym samym, idąc z duchem rozwoju rynku, trafiono równocześnie w zapotrzebowanie za zachodnią granicą. Eksport do Niemiec, gdzie 120m jest już standardem, trwa od trzech lat, a odbiorcą strategicznym jest Deutsche Bahn.

Z drugiej strony prowadzony jest dialog z PKP, w kierunku rozbudowy i unowocześniania krajowej infrastruktury. Polski rynek wyróżnia się potencjałem płynącym z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Zostaną one przeznaczone na modernizację i rozwój zarówno dróg lądowych (Via Carpatia, Via Baltica), infrastruktury trakcyjnej (Rail Baltica), jak i transportu morskiego (porty: Świnoujście, Szczecin, Gdańsk).

By nakreślić rozmach inwestycji, a tym samym spodziewany krótko- i długoterminowy popyt na grodzice, wystarczy wziąć pod uwagę wkład w drogę z zachodu Litwy do północnej części Grecji, wiodącą wzdłuż wschodniej polskiej granicy; bezpośrednie połączenie lądowe Warszawy z republikami nadbałtyckimi, czy integrację kolei tych republik ze standardami zachodnioeuropejskimi. Koncern deklaruje gotowość przyłączenia się do realizacji programu.

Z drugiej strony dyrektor Jacquier wskazuje niebezpieczeństwa obecne na rynku. Wśród nich, zagrażający warszawskiej hucie, niemal dorównujący jej wydajności produkcji, import białoruskich prętów żebrowanych – 20 tys. ton w skali miesiąca.

Polityka Białorusi obejmuje dotacje w kierunku szeroko zakrojonego importu złomu, którego cena jest dyktowana centralnie, co powoduje straty na krajowych rynkach. W odpowiedzi na to zjawisko prowadzony jest monitoring poprzez stowarzyszenia Eurofer i HIPH, w oczekiwaniu na decyzje KE.

Równolegle koncern zwraca uwagę na rosnący poziom importu konkurencyjnej walcówki oraz prętów, bowiem rynek stali podatny jest na dumping. Szczególnym wyzwaniem tego rodzaju okazuje się flagowa polityka Chin, które intensywnie eksportują produkcję do Europy, wywierając już teraz rekordową presję na rynek i producentów lokalnych. Do pełnego „stalowego” podbicia Starego Kontynentu przez Państwo Środka, wystarczy tylko nadanie przez Unię Europejską statusu MES (gospodarki rynkowej). Dla państw o tym statusie marże dumpingowe oblicza się z użyciem metodologii, które w przypadku Chin uwolniłyby ten kraj od instrumentów ochrony handlu, wystawiając europejskie huty na skutki bezkompromisowych ekspansywnych intencji gospodarczych.

Udostępnij:

Zauważyliśmy, że korzystasz z oprogramowania blokującego reklamy.

Serwis metale.pl utrzymuje się z reklam i dzięki reklamom jest stale rozwijany. Wyłącz go proszę.